تماس با ما

آدرس ایمیل ما

sjk.news@gmail.com ...................................... ما را از نظرات خود آگاه سازيد . اخبار و اتفاقات اطراف خود را برای ما بفرستید. خود را خبرنگار سازمان جوانان کمونیست بدانید ایمیل کسانی را که مایل هستند برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم ......................................................................... اس. جی.کی نیوز در قبال صحت و سقم اخباری جزآنچه گزارشگران اس.جی.کی تهیه کرده اند،هیچ مسئولیتی ندارد و تنها به نقل این اخبار از رسانه‌های متفاوت میپردازد.## در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که میدانید مایل هستند، برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم

Wednesday 10 October 2007

چهارشنبه 18/07/1386

زندانی سیاسی آزاد باید گردد
١٠ اکتبر (١٨ مهر)، علیه اعدام بپا خیزیم!
زنده باد آزادی و برابری
لطفا" ما را از نظرات خود آگاه سازيد . ايميل ارتباط با ما در انتهاي خبرنامه موجود مي‌باشد

عناوین اخبارچهارشنبه:
انتقال دانشجویان از بند ۲۰۹ به یکی از بندهای عمومی زندان اوین
دانشجویان تعلیقی دانشگاه علامه طباطبایی تحصن کردند
حكم كميته انضباطي تعدادي از دانشجويان دانشگاه مازندران صادر شد
حكم كميته‌ي انضباطي عضو سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي صادر شد
چند معترض كمونيست، آمريكايي، ساواكي و بي ادب
خطاب به همه كارگران و كساني كه ما را حمايت كردند
لغو مجازات اعدام گسستی از عهد بربریت و گامی به سوی دنیایی بهتر
تجمع كارگران كارخانه ايران كنف رشت در مقابل استانداري
از طرف جمعی از اهالی تهران، ملایر و دانشجویان اراک
در چند شهر اروپا تظاهراتی علیه اعدام در ایران برگزار شد
جنبش عليه اعدام يک جنبش انسان دوستانه و بين المللي عليه بربريت اسلامي، يک جنبش عميقا انساني به ميدان آمده است
به رئيس سازمان ملل بان کي مون، از مينا احدي سخنگوي کميته بين المللي عليه اعدام
در اعتراض به اعدام؛ نقض حق بنیادین حیات
روز جهانی علیه اعدام؛ اعدامها را متوقف کنید
گزارشاتي از روز جهاني کودک در تهران به حزب کمونيست کارگري ايران
گزارش مراسم مردمی جشن بزرگ بادکنکها
مراسم روز جهاني كودك در پيرانشهر
برگزاري روز جهاني كودك در كامياران
پيام به برگزار كنندگان و فعالين مراسمهاى روز جهانى كودك در شهرهاى ايران

...............................................................................



انتقال دانشجویان از بند ۲۰۹ به یکی از بندهای عمومی زندان اوین
احمد قصابان، احسان منصوری و مجید توکلی، سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر پس از ۴ ماه بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین، امروز، چهارشنبه ۱۸ مهرماه، از این بند به یکی از بندهای عمومی زندان اوین منتقل خواهند شد.
منصوری، توکلی و قصابان در اردیبهشت ماه سال جاری و در پی توزیع ۴ نشریه دانشجویی جعلی که در آن ها مطالب موهنی درج شده بود، به همراه ۵ نفر دیگر از دانشجویان پلی تکنیک، بازداشت و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین شدند. علیرغم آن که پیش از بازداشت و در حین بازداشت دانشجویان اصرار بر جعلی بودن نشریات داشتند اما تیم بازجویی با اعمال شکنجه های غیرانسانی فراوان موفق شدند اعترافاتی را به دروغ از این دانشجویان اخذ کنند.
۵ نفر از ۸ دانشجوی بازداشت شده اوایل مردادماه با قید وثیقه از زندان آزاد شدند و سه نفر از آن ها همچنان در بازداشت باقی ماندند. ۵ دانشجوی آزاد شده با نامه نگاری های متعدد به مقامات مسئول در قوه قضاییه و مجلس خواستار رسیدگی به شکنجه خود و دوستانشان شدند، که در پی آن رئیس قوه قضاییه، علیرضا آوایی، رئیس دادگستری استان تهران، را مامور رسیدگی به این امر کرد.
دادگاه رسیدگی به اتهامات سه دانشجوی در بند طی هفته های گذشته برگزار شد و به اتمام رسید. این دانشجویان در دادگاه برای چندمین بار اتهامات انتسابی را تکذیب کرده و اعترافاتی که از آن ها اخذ شده بود را نتیجه شکنجه ها و اذیت و آزارهای تیم بازجویی دانسته بودند. این دانشجویان در حالی که در انتظار صدور رای دادگاه به سر می برند، تا دیشب همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ و در یک سلول سه نفره نگه داری می شدند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر این سه دانشجو طی تماسی که شب گذشته با خانواده خود داشتند از انتقالشان به یکی از بندهای عمومی زندان اوین خبر دادند. بندی که قرار است دانشجویان به آن جا منتقل شوند هنوز اعلام نشده است. احمد قصابان، احسان منصوری و مجید توکلی بایستی برای انتقال به یکی از بندهای عمومی زندان اوین به مدت ۲۴ ساعت در قرنطینه بمانند که کار انتقال آن ها تا پایان امروز انجام خواهد شد.
خبرنامه امیرکبیر
دانشجویان تعلیقی دانشگاه علامه طباطبایی تحصن کردند
5 تن از تعلیقی های این دانشگاه هم اکنون در مقابل در ورودی این دانشگاه متحصن گشته اند. این دانشجویان عبارتند از: عسل اخوان، سلیمان محمدی، امیر یعقوبعلی، صادق شجاعی، و شیما فرزاد منش. این دانشجویان اعلام کرده اند که تحصن ایشان کاملاً مسالمت آمیز بوده و به هیچ عنوان قصد ایجاد درگیری با نیروهای حکومتی را ندارند.این دانشجویان با خود پلاکاردهایی را حمل کرده که بر روی آنها نوشته شده است: "در آزادترین کشور دنیا ما را به دانشگاه راه نمی دهند"، "ممنوع الورود بودن به دانشگاه مرگ آزادی است"، "دانشگاه خانه ماست، چرا پشت در میمانیم"، "چه کسی پاسخگوی عملکرد غیرقانونی مدیریت دانشگاه است؟"، "گناه ما بیداری است"،"محکومیم به تعلیق" و"ای کاش من هم دانشجوی دانشگاه کلمبیا بودم"! این صحنه عابران را کنجکاو کرده است و گفته می شود رفته رفته توده ای از جمعیت در حال شکلگیری است.این منابع جو حاکم بر محل تحصن دانشجویان را امنیتی گزارش داده و گفته می شود حدود 50 تا 70 تن از دیگر دانشجویان نیز به خارج از دانشگاه آمده و در کنار ایشان قرار گرفته اند.از دیگر دانشکده های این دانشگاه نیز خبر تحصن دانشجویان تعلیقی این دانشگاه گفته می شود که در دانشکده ی اقتصاد نیروهای انتظامی به دانشجویان متحصن تذکر داده اند که تحصن خود را به داخل دانشکده منتقل کنند. در این زمان دانشجویان متحصن با تمسخر پاسخ می دهند که به علت عدم اجازه ورود به دانشکده است که ایشان متحصن گشته اند.
روزنه
حكم كميته انضباطي تعدادي از دانشجويان دانشگاه مازندران صادر شد
صباغ، فعال دانشجويي دانشگاه مازندران گفت: حكم كميته انضباطي آرش پاكزاد، يك ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و توبيخ كتبي با درج در پرونده، مرضيه شفيعي و حامد محمدي، توبيخ كتبي با درج در پرونده و براي ميلاد معيني، سارا خادم، مينا باطبي و صادق حكيم زاده، حكم شفاهي صادر شد. به گفته صباغ اين احكام به دليل تجمع اسفندماه دانشجويان اين دانشگاه در اعتراض به حكم تعليق سه تن از دانشجويان، صادر شد.
ایسنا
حكم كميته‌ي انضباطي عضو سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي صادر شد
آيدين اخوان، دانشجوي دانشكده اقتصاد اين دانشگاه با بيان اين كه كميته انضباطي از حدود ده روز پيش تشكيل شده است، گفت: حكم بدوي بنده به دليل اتهاماتي همچون ناديده گرفتن مقررات، برهم زدن نظم دانشگاه وايجاد آشوب و بلوا در دانشگاه مبني بر تعليق از تحصيل به مدت يك نيمسال بدون احتساب سنوات صادر شده است.
ایسنا
چند معترض كمونيست، آمريكايي، ساواكي و بي ادب
رسانه‌هاي جريان محافظه‌كار، پس از اعتراض پرتعداد دانشجويان دانشگاه تهران به حضور احمدي نژاد و بازتاب‌هاي جهاني آن، واكنش‌هاي متناقض و سردرگمي به اين موضوع نشان دادند؛ واكنش‌هايي كه هم در نحوه خبررساني و هم تحليل حركت اعتراضي غيرمنتظره دانشجويان در روز دوشنبه نمود داشت.
شايد اين رسانه‌ها انتظار داشتند همان‌گونه توانستند كه وقايع دانشگاه كلمبيا را با سانسور و تحريف، يك "پيروزي و فتح بزرگ" بنمايانند، حضور احمدي نژاد در دانشگاه تهران را نيز به عنوان "تشكر پرشور دانشجويان دانشگاه مادر از رئيس‌جمهور" به تصوير بكشند، اما حتي پيش از آنكه دوربين شبكه خبر از فيلمبرداري اين سخنراني منصرف شود و محل را رها كند و برود، مشخص بود كه برنامه "كلمبيايي كردن" دانشگاه تهران شكست خورده است؛ آنچنان كه اكنون دانشجويان دانشگاه تهران نگران "اميركبيري شدن" خود و برخوردهاي امنيتي هستند.
رسانه‌هاي محافظه‌كار هم كه مترصد بودند حضور احمدي نژاد در دانشگاه تهران را رنگ و بوي حماسي بدهند و آن را بار ديگر به شكلي يكسويه پوشش دهند، از ساعت اوليه اين حضور متوجه شدند كه چنين كاري ممكن نيست؛ به طوري كه درست در لحظه‌اي كه محمود احمدي نژاد در سالن كوچكي در دانشگاه تهران در حال اعتراض به گزينشي بودن جمعيت حاضر در دانشگاه كلمبيا بود، صدها تن از دانشجويان نيز بيرون از اين سالن و در محوطه پرديس مركزي دانشگاه تهران در حال اعتراض به تركيب گزينشي افراد حاضر در سالن محل سخنراني احمدي نژاد بودند؛ افرادي كه بسياري از آنان دانشجوي اين دانشگاه نبودند.
بدين ترتيب رسانه‌هاي حامي احمدي نژاد كه خود را از پوشاندن واقعيت اعتراض گسترده دانشجويان به احمدي نژاد عاجز مي‌ديدند، ابتدا سعي در "كوچك نمايي" اين ماجرا كردند و پس از آنكه انتشار عكس‌ها مشخص كرد ابعاد اعتراض‌ها از آنچه گفته مي‌شد به مراتب گسترده‌تر است، سعي در تحريف خبرها كردند و در نهايت وقتي هيچ‌كدام از اين تلاش‌ها موثر واقع نشد، به پرخاشگري و "اتهام پراكني" هاي بعضا خنده‌دار پرداختند.
ابتدا سايت خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) معترضان به احمدي نژاد را "ده تن" ذكر كرد. اين عدد كمي بعد كه عكس‌هاي تجمع دانشجويان در سايت‌هاي خبري منتشر شد، به "چند ده تن" تغيير يافت! با اين حال كامران نجف زاده، گوينده بخش خبري بيست و سي در شبكه دو تلويزيون كه پيش از اين دروغ هاي او در اينترنت خبرساز شده بود، در اعلام اين خبر باز هم رقم دانشجويان را به "چند نفر" تقليل داد.
اين برنامه خبري شبكه دو، در زمان اعلام خبر اعتراض چند نفر به احمدي نژاد و حمايت صدها نفر از او، دوربين خود را از متن جمعيت رو گردانده و به سمت حاشيه تجمع دانشجويان معترض چرخانده بود كه در آن تنها چند دانشجو ديده مي‌شدند. در حالي كه در زمان نشان دادن دانشجويان بسيجي (حاميان احمدي نژاد) از زاويه‌اي بسته، يك جمعيت انبوه به نمايش گذاشته شدند!
همچنين در بخش خبري "بيست و سي"، دانشجويان مخالف احمدي نژاد "بي‌ادب"! توصيف شدند، با اين حال هيچ اشاره‌اي به گزينشي بودن افراد حاضر در سخنراني احمدي نژاد، تريبون آزاد دو ساعته دانشجويان معترض، فرار احمدي نژاد و وزيرانش از درب پشتي دانشگاه و نيز علت استفاده نيروي انتظامي از گاز فلفل براي پراكنده كردن همان "چند نفر" نشد.
حنيف مزروعي در وبلاگ خود با اشاره به نحوه انعکاس خبر اعتراضات دانشجوي در اخبار بيست و سي ، مي نويسد: "سئوال اينجاست كه اگر معترضين نفرات اندكي بيش نبودند پس چرا كار به درگيري كشيد و نيروي انتظامي به سمت‌شان گاز اشك آور شليك كرد؟ ... اين برنامه خبري كه هر روز بايد مدت زماني از وقتش را صرف تعريف و تمجيد از رئيس جمهوري كند و اگر اين مهم را انجام ندهد روزشان شب نمي‌شود چطور اين مسئله را توجيه مي‌كنند كه اكثريت حاضران در مراسم با كارت دعوت آمده بودند و از دانشگاههاي امام صادق و امام حسين كه وابستگي‌شان به يك جناح و حلقه فكري شهره خاص و عام است، بودند؟ حال آيا اين برنامه آزاد بود و هر دانشجويي حق داشت و مي‌توانست سئوالش را از رئيس جمهور بپرسد؟" وي مي افزايد: "جالب اينجاست كه اين بخش خبري دقيقا در خبر بعدي خود شبكه آمريكايي فاكس نيوز را به باد انتقاد گرفت كه اين شبكه يك طرفه به قاضي مي‌رود و اخلاق حرفه‌اي رسانه‌اي ندارد، وابسته است، اخبار را وارانه منعكس مي‌كند، عدالت خبري ندارد، اخبار را تحريف شده به خورد مخاطبان مي‌دهد و ..."
اما نحوه انعكاس موضوع اعتراض دانشجويان به احمدي نژاد در روزنامه كيهان از اين هم جالب‌تر بود. اين روزنامه ستون "گفت و شنود" در صفحه دوم را كه ظاهرا به قلم خود "حسين شريعتمداري"، مديرمسئول و نماينده رهبري در كيهان نوشته مي‌شود، به ماجراي تجمع اعتراضي دانشجويان اختصاص داد. در اين ستون، با اشاره به برنامه‌ريزي مفصل جريانات ضدانقلاب" براي جلسه سخنراني احمدي نژاد در دانشگاه تهران، ابتدا تعداد دانشجويان با عبارت "جمع كثيري از دانشجويان موافق و تعدادي از دانشجويان مخالف" توصيف شد.
البته نويسنده اين ستون روزنامه كيهان، ابتدا درباره دانشجويان مخالف نيز نوشت: آنها "هم فرزندان همين ملت هستند كه هرچند با هم تفاوت سليقه دارند ولي در روز حادثه همه با هم متحد مي شوند."
اما ظاهرا عصبانيت نويسنده از انتشار اخبار دقيق از ماجراهاي دانشگاه تهران به حدي بود كه نويسنده با اعتراف به سر داده شدن شعار "مرگ بر ديكتاتور" در محوطه دانشگاه تهران، آن را كار يك نفر توصيف كرد: "يك نفر هم در آن ميان دولت احمدي نژاد را ديكتاتور ناميد كه با اعتراض شديد ديگران روبرو شده و صحنه را ترك كرد"! در حالي كه گزارش‌هاي چندين منبع خبري داخلي و خارجي حاكي از اين است كه اين شعار چند بار و توسط جمعيت زيادي از دانشجويان تكرار شده است.
جالب اينجاست كه سايت "سپهر نيوز" كه حامي سرسخت احمدي نژاد است، در يادداشتي به‌رغم وارد كردن اتهامات متعدد به دانشجويان، اعتراف كرده است كه: "ديروز در دانشگاه تهران به كرات شعارهايي مانند «مرگ بر ديكاتور» را مي‌شنيديم."
روزآنلاین
خطاب به همه كارگران و كساني كه ما را حمايت كردند
ما کارگران طرح نيشکر هفت تپه ضمن تشکر از همه کارگران و تشكلهاي كارگري و انسانهاي آزاديخواهي که از مبازره ما حمايت کردند٬ به اطلاع همگان ميرسانيم که ما موفق شديم با اتحاد خود کارفرما را به عقب نشيني وادار کنيم. دستمزد مرداد ماه را دو روز قبل گرفتيم و فردا قرار است دستمزد شهريور ماه ما پرداخت شود و ده تا پانزده روز فرصت داده ايم که پاداش هاي عقب افتاده ما نيز پرداخت شود. بدين ترتيب فردا اگر حقوق شهريور ماه ما به حساب واريز شود پس از دوازده روز اعتصاب و مبارزه به سرکارخود بازميگريم. و همين جا از همه شما عزيزاني که ما را در اين مبارزات همراهي کرديد تشکر ميکنيم. تا همين جا اين خود يک موفقيت و پيروزي براي همه ماست. ما به کارفرما پانزده روز ديگر فرصت ميدهيم که براي ديگر خواستها و طلبهاي ما اقدام کند و در صورتيکه پاسخي به آنها داده نشود دوباره اعتصاب و تجمعات خود را از سر خواهيم گرفت.
زنده باد اتحاد کارگري
کارگران طرح نيشکر هفت تپه
١٧مهر٨٦
روزنه
لغو مجازات اعدام گسستی از عهد بربریت و گامی به سوی دنیایی بهتر
ده اکتبر مصادف با 18 مهر، روز جهانی علیه مجازات اعدام است و امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار است با تصویب قطعنامه ای از همه دولتها بخواهد تا مجازات اعدام را به حالت تعلیق در آورند.
این امر یک پیشروی برای طبقه کارگر و بشریت آزادیخواه در راستای خلاصی از یکی از ضد انسانی ترین مظاهر نظامهای طبقاتی است و باید بیش از هر کس دیگری مورد حمایت ما کارگران در سرتاسر جهان قرار بگیرد.
مجازات اعدام مولود جامعه طبقاتی و محصول ستم و بهره کشی انسان از انسان و ددمنشانه ترین مظهر آن برای حفظ منافع طبقات حاکم است، این مجازات بر خاسته از نیاز نظامهای طبقاتی به منظور ایجاد بالاترین درجه از رعب و وحشت در میان انسانها برای به تمکین واداشتن آنان است و همیشه دولتها بمثابه ابزار اعمال قدرت طبقات حاکم و دارا، بزرگ ترین قاتلان و کشتار کنندگان میلیونها انسان با استفاده از این حربه بوده اند.
کارگران
مجازات اعدام را از هر سو که بنگریم چیزی جز ابزاری علیه ما تولید کنندگان ثروت و حفظ منفعت طبقات حاکم و توجیه منافع آنان نیست. دولتها برای پاسداری از منافع طبقه اقلیتی که بر کل ثروت اجتماعی چنگ انداخته اند با حربه اعدام به بهانه جلوگیری از نا هنجاریهای اجتماعی و آدمکشی در میان انسانها، از یک طرف نظام طبقاتی موجود را که عامل اصلی سلب خوشبختی از انسانها و رسیدن آنان به مرز جنون و جنایت است از زیر تیغ فشار و اعتراض جامعه بیرون می کشند و از سوی دیگر با رسمیت و مشروعیت بخشیدن به آن، هزاران کارگر و انسان برابری طلب را با استفاده از تبه کار ترین و جنایتکارترین افراد در جامعه، به جوخه مرگ می سپارند.
باید این حربه را از دست دولتها گرفت و سایه شوم مجازات اعدام را برای همیشه از بالای سر انسانها برداشت تا همگان قادر شوند آنچنان که شایسته است از حقوق انسانی خود به دفاع بر خیزند. بی تردید لغو مجازات اعدام در سرتاسر جهان، یک گسست تاریخی از عهد بربریت و گامی مهم برای دستیابی نسل بشر به دنیایی بهتر خواهد بود.
امسال فرصت خوبی برای این پیشروی است و ما کارگران به نوبه خود در اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار، با اصرار بر خواست لغو مجازات اعدام و حمایت از تصویب تعلیق آن در سازمان ملل متحد، به عنوان یک خواست فوری خواهان لغو تمامی احکام اعدامی هستیم که در ایران و سایر کشورها در حال حاضر صادر شده است.
اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار 11 مهر ماه 1386
www.ettehade.com
k.ekhraji@gmail.com
روزنه
تجمع كارگران كارخانه ايران كنف رشت در مقابل استانداري
كارگران كارخانه ايران كنف رشت امروز در مقابل استانداري گيلان تجمع كردند. تعدادي از كارگران كارخانه ايران كنف رشت با تجمع در مقابل استانداري گيلان خواستار حقوق سنوات گذشته خود و بازگشايي اين كارخانه شدند. عده اي از اين كارگران گفتند: سه سال است كه كارخانه ايران كنف براثر بحران برف سال 83 دچار آسيب شديدي شد كه پس از بازسازي مختصر فقط دو ماه شروع به كار كرد. كارگران اظهار داشتند: اكنون حدود 3 سال است كه اين كارخانه را تعطيل و ما را بدون هيچ حق و حقوق بيرون كردند. آنها گفتند: اين كارخانه داراي 200 نفر كارگر است كه با مشكلات بسيار زيادي روزگار مي گذرانند و كسي نيست كه به داد ما كارگران برسد.
خبرگزاری فارس
از طرف جمعی از اهالی تهران، ملایر و دانشجویان اراک
خطاب به همه سازمانها و نهادهای مخالف اعدام و همه مردم آزادیخواه و انساندوست در سراسر جهان
ما امضا کنندگان اعلام میکنیم که به مناسبت ١٠ اکتبر (١٨ مهرماه) روز جهانی علیه اعدام:
1-­ خواهان لغو احکام اعدام محکومین به اعدام هستیم.
2-­ اعدام را عملی غیرانسانی میدانیم و خواهان لغو مجازات اعدام در ایران و همه جای دنیا هستیم.
3- از همه مردم شرافتمند و آزادیخواه در سراسر جهان میخواهیم که به این حرکت بپیوندند و دولت هائی را که دست به اعدام میزنند محکوم کنند.
امضاء کنندگان:
1- جمعی از اهالی منطقه سلسبیل تهران
2- تعدادی از کارگران ساختمانی مقیم در تهران
3- پنج نفراز دانشجویان داشگاه ازاد اراک
4- جمعی از کشاورزان ملایر
5- تعدادی از کارگران تاسیسات کار درآریاشهر تهران
در چند شهر اروپا تظاهراتی علیه اعدام در ایران برگزار شد
امروز چهارشنبه (۱۰ اکتبر) به مناسبت روز جهانی مبارزه با اعدام، به دعوت سازمان عفو بین الملل تظاهرات اعتراضی در بروکسل، پایتخت ب لژیک و در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد . در پاریس و فرانکفورت نیز شماری از معترضان به اجرای حکم اعدام در ایران، تجمع و راهپیمایی کردند. پیشتر سازمان ها و گروهای مدافع حقوق بشر ایرانی، از ایرانیان مقیم این شهرها دعوت کردند در این تجمع که ب رای لغو حکم اعدام در سراسر جهان و بویژه در ا یران برپا می شود، شرکت کنند.
رادیوفردا
جنبش عليه اعدام يک جنبش انسان دوستانه و بين المللي عليه بربريت اسلامي، يک جنبش عميقا انساني به ميدان آمده است!
مبارزه براي نجات جان محکومين به اعدام با موجي از احساسات و عواطف ، با آشناييها و دوستيها فراوان در ايران و در دنيا به پيش ميرود. جنبه بين المللي قوي مبارزات بر عليه اعدام در ايران بسيار برجسته است. در جايي هزاران نفر طومار اعتراض به اعدام نازنين فاتحي را امضا ميکنند، در جايي روزي را به اسم کبرا رحمانپور نامگذاري ميکنند و در جايي دانش آموزان هم سن و سال سينا پايمرد به خيابان رفته و از همگان دعوت ميکنند براي نجات جان سينا تلاش کنند. در مدرسه اين دانش آموزان ما شاهد بوديم که دانش آموزان با شدت و حدت مشغول فعاليت، نامه نگاري و تهيه عکس و گزارش از اعتراضات عليه اعدام هستند. اين جوانان ميگويند ما نميگذاريم جوانان هم سن ما را در ايران اعدام کنند. ما به رسانه ها و دولت در آلمان نامه مي نويسيم. اينها در روزهاي تعطيلات تابستاني دو بار در مقابل کنسولگري حکومت اسلامي تجمع اعتراضي برپا کردند.
اخيرا دانش آموزان اين مدرسه براي سينا پايمرد نامه فرستادند. اين نامه به دست سينا رسيده است. وکيل سينا در پاسخ به اين احساسات انساني و فعاليتهاي دانش آموزان آلماني نامه اي فرستاده است که ترجمه آنرا در اينجا ملاحظه مي کنيد:
دوستان گرامي ، دانش آموزان عزيز در آلمان
نامه دوستانه شما را من دريافت کردم. بعنوان وکيل سينا ميخواهم از تک تک شما تشکر کنم. من احساس ميکنم که سينا ديگر تنها نيست, ، وقتي او دوستان خوبي مثل شما دارد. ميخواهم اينجا به شما بگويم که اخيرا تغييرات مثبتي درمورد رابطه پدر سينا و خانواده مقتول و به يک معني در پرونده سينا پيش آمده است. اميدوارم در آينده نزديک خبر خوبي براي شما داشته باشم.
دوستان گرامي !
من هم مثل شما در فعاليتهايي که ميکنم براي نجات جان جوانان ميهنم ، در موارد زيادي نااميد و مايوس ميشوم و سپس دوباره تلاش کرده و روزنه هاي اميد را مي بينم.مهم اين است که تلاش براي کمک به انسانهايي که در شرايط سخت هستند، در همه جاي دنيا ادامه يابد. من احترام بسيار زيادي به احساس همدردي شما و فعاليت هاي شما قائلم. اميدوارم که روزي تک تک شما را از نزديک ببينم، و خبر خوب در مورد سينا را به شما بدهم. من براي همه جوانان در سراسر جهان، دنياي بهتري را آرزو ميکنم.
با درود مجدد به همه شما دوستان عزيز
نسرين ستوده وکيل سينا پايمرد
کمیته بین المللی علیه اعدام
09.10.2007
manochermasori@yahoo.com
www.adpi.net
Tel: 0046704917494
روزنه
به رئيس سازمان ملل بان کي مون، از مينا احدي سخنگوي کميته بين المللي عليه اعدام
از طرف صدها محکوم به اعدام در ايران، از طرف هزاران نفر خانواده نگران و مضطرب که روزها و لحظه ها را با کابوس شنيدن خبر قتل عزيزانشان به سر ميبرند، از شما ميخواهم که در روز ١۰ اکتبر روز جهاني عليه اعدام، براي ممنوعيت مجازات اعدام در همه جاي دنيا بطور جدي اقدام کنيد!
اعدام قتل عمد سازمان يافته از سوي دولتها است.
ممر معاش و شغل تعدادي در اين دنيا اين است که با خونسردي و در کمال اعتماد به نفس، تعدادي را بهر دليل و يا بهانه اي به مرگ محکوم کنند. اين رفتار وحشيانه و قرون وسطايي است و بايد از زندگي بشر متمدن در همه جاي دنيا رخت بربندد. اعدام به جز روشي وحشيانه براي ساکت کردن و به تمکين کشاندن مردم توسط دولتها ، هيچ تاثير ديگري ندارد.
کميته بين المللي عليه اعدام ، نهادي است که بر عليه اعدام در دنيا و بويژه عليه مجازات اعدام در ايران فعاليت ميکند. در چند ماه اخير جمهوري اسلامي ايران، در مقايسه با سال قبل احکام اعدام را تا ١۴۰ در صد بيشتر کرده و به اعدام در ملا عام وسعت و شدت بيشتري بخشيده است.
کودکان و نوجوانان محکوم به اعدام در زندانهاي اين حکومت با وحشت تمام منتظر اجراي حکم اعدام هستند. اواخر ماه سپتامبر٢۰۰۷يک جوان محکوم به اعدام در ايران از زندان گوهردشت در کرج، طي تماس تلفني به من گفت: "روز ١۰ اکتبر در همه جاي دنيا تظاهرات کنيد تا من و ٢۵۰ نفر جوان محکوم به اعدام در ايران نجات پيدا کنيم. اگر فقط در يک شهر و يک کشور اعتراض کنيد، نتيجه اي نميگيريد در همه جا ميتينگ بگذاريد. "
اين پيام يک محکوم به اعدام ٢١ ساله در ايران است که به هنگام دستگيري و اتهام به قتل همکلاسي اش ١۶ سال داشت.
ما چندين سال است که بهمراه سازمانها و ائتلاف جهاني عليه اعدام خواهان لغو مجازات و احکام اعدام در همه کشورها هستيم. ١۰ اکتبر امسال بايد فرصتي باشد براي اجراي خواست ميليونها نفربراي لغو مجازات اعدام در سراسر جهان.
من بويژه توجه شما را به ايران، چين و امريکا جلب ميکنم که بيشترين احکام اعدام را صادر و در مقابل چشم جهانيان اجرا ميکنند
با احترام
مينا احدي سخنگوي کميته بين المللي عليه اعدام
۹ اکتبر 2007
www.adpi.net
minaahadi@aol.com
0049-1775692413

روزنه
در اعتراض به اعدام؛ نقض حق بنیادین حیات
حق حیات نخستین حق انسانی است و بدون آن سایر حقوق برسمیت شناخته شده ی مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز امکان تحقق نخواهد داشت. ازین سان هرگونه تعرض به آن نقض صریح حقوق بنیادین بشر است. اجرای احکام مغایر با شأنیت انسان، شکنجه ها و اعمال مجازات جسمی و مهمتر از همه اعدام از جمله مصادیق بارز نقض حق تمامیت جسمانی افراد است.ایران به لحاظ تعداد موارد اعدام پس از چین جایگاه دوم را در سطح جهان به خود اختصاص داده و با روندی رو به رشد در سال میلادی جاری با پشت سر نهادن عربستان بالاترین سرانه اعدام جهان را به خود اختصاص خواهد داد.احکام اعدام در حالی در ایران صادر و اجرا می شود که استدلال موافقان آن کاهش میزان وقوع جرم و جلوگیری از جنایت است. از سوی دیگر مطالعات جامعه شناسان و بررسی های آماری عکس این مدعا را نشان می دهد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از 240 مورد حکم اعدام به اجرا درآمده که نسبت به 177 مورد در سال 2006 رشدی معادل 35 درصد را نشان می دهد. سال جاری هنوز تمام نشده و با روند اجرای احکام اعدام پیش بینی می شود این آمار به 260 مورد افزایش یابد؛ نیز این رقم در سال 2006 نسبت به سال پیش از آن دوبرابر شده است. توضیح آن که این ارقام بر حسب موارد اعلام شده رسمی تنظیم شده و امکان آن دارد تا با احتساب آمار غیررسمی از این تعداد فراتر رود.اعدام، به معنای کشتن شخص در پی محاکمه ی قانونی، برای مجازات وی در پی ارتکاب جرم است. یکی از بزرگترین ایرادات وارده به مجازات اعدام ماهیت بی رحمانه و برگشت ناپذیرآن، تحت هرگونه شرایطی است. و اگر كسي به خطا اعدام شد ديگر نمي‌توان جان او را بازگرداند در حالي كه احتمال وقوع خطا در تشخيص و قضاوت وجود دارد.متاسفانه برای توجیه گستردگی اعدام ها از ابزارهایی تبلیغاتی نظیر ایجاد ابراز همدردی بین افکار عمومی مردم و تبه دیدگان جنایت ها استفاده می شود و سعی می شود با ایجاد انزجار از تبه کاران زمینه گسترش احکام اعدام فراهم شود. در صورتی که در دنیای امروز جامعه بشری پذیرفته است که قانون باید از دید ناظر مصلح اجتماعی نوشته و اجرا شود و نباید اهداف و مقاصد انتقامجویانه را دنبال کند.نکته نگران کننده دیگر در مورد اعدام های انجام شده در ایران نقض حقوق شهروندی متهمان و عدم برخورداری از حق محاکمه عادلانه است. بسیاری از محکومین به اعدام از حق دسترسی به وکیل در زمان دادرسی محکوم بوده اند. این امر در مورد بسیاری از متهمان امنیتی که در سیستان و بلوچستان و خوزستان اعدام شده اند صادق است.در سال 2007 دست کم 108 بار حکم اعدام در ایران و در ملأ عام به اجرا در آمد. در حالی که مجازات اعدام سمبل خشونت است و اجرای علنی آن نتیجه ای جز رواج هر چه بیشتر خشونت در سطح جامعه نخواهد داشت.در سال جاری میلادی یک نفر از محکومین به اعدام در ایران به وسیله سنگ (سنگسار) اعدام شد. جعفر کياني، مردي که به اتهام برقراری روابط جنسی به سنگسار محکوم شده بود در تاریخ 15 تیرماه 1385 در روستای "آقچه کند" از توابع تاکستان قزوین سنگسار شد. آمارها از 11 مورد محکومیت به رجم (سنگسار) در ایران حکایت می کند که آخرین مورد آن در 5 مهرماه جاری در شهرستان مشهد صادر شده است.طبق بند 5 ماده 6ميثاق حقوق مدني و سياسي و همچنين ماده 37 كنوانسيون حقوق كودك صدور حكم اعدام براي افرادي كه در زمان ارتكاب جرم كمتر از 18 سال داشته اند، ممنوع است. ایران میثاق الزام آور حقوق مدنی و سیاسی را پذیرفته و در کنوانسیون حقوق کودک نیز عضویت دارد. با این وجود 2 محکوم که در زمان ارتکاب به جرم کمتر از 18 سال سن داشتند در نیمه اول سال 2007 در ایران اعدام شده اند.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر صدور حکم اعدام و اجرای آن بویژه در ملأ عام را به شدت محکوم کرده و خواستار توقف این روند است. این کمیته از همه نهادهای بانی و حامی حقوق بشر تقاضا می کند تا در راه کاهش اعدام ها، عدم اجرای علنی احکام اعدام، صدور آن برای کودکان و لغو این مجازات ضد حقوق بشری در تمامی کشورها بویژه ایران از هیچ کوششی فروگذار ننمایند.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر
روز جهانی علیه اعدام؛ اعدامها را متوقف کنید!
دهم اکتبر روز جهانی علیه اعدام است. در این روز در بسیاری از شهرهای جهان تظاهراتی برای لغو مجازات اعدام برگزار می شود. جمهوری اسلامی بهمراه دولت چین، دو حکومتی در جهان بشمار می روند که بالاترین آمار اعدامها را دارند. در ۸۹ کشور جهان قانون مجازات اعدام لغو شده است. در ۱۰ کشور تنها برای مجرمین در جنگ مجازات اعدام اجرا می شود. در۳۰ کشور دیگر اعدام در عمل لغو شده، اما مجازات اعدام همچنان در قانون اساسی آنها وجود دارد.در مجموع در ۱۲۹ کشور جهان مجازات اعدام در قانون و عملا لغو شده است.در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۵۹۱ نفر در ۲۵ کشور اعدام شدند و حدود ۳۸۶۱ نفر نیز هم اکنون در ۵۵ کشور محکوم به اعدام هستند. در ایران تحت حاکمیت فاشیسم اسلامی، مجازات اعدام بطور علنی و گروهی و سازمان یافته برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم به اجرا گذاشته می شود.
وضعيت اعدام در ايران - گزارش سال 2007
"فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی"(عضو "ائتلاف جهانی برای لغو حکم اعدام" –World Coalition against the death penalty )
وضعيت اعدام در ايرانگزارش سال 2007به مناسبت 18 مهر (10 اکتبر)روز جهانی مبارزه برای لغو حکم اعداممقدمه به مناسبت هيجدهم مهر (10 اکتبر) روز جهانی مبازره با اعدام و در جهت انعکاس اخبار نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران، "فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امريکای شمالی" گزارش سالانه خود را پيرامون وضعيت اعدام در ايران به شرح زير به اطلاع عموم می رساند.اين گزارش در برگيرنده مشخصات افرادی است که در فاصله زمانی مهر ماه 1385 (اکتبر 2006) تا شهريور 1386 (سپتامبر 2007) در ايران حکم اعدام در مورد آنها صادر و يا اجرا شده است. اطلاعات مندرج در اين گزارش عمدتاً مبتنی بر اخبار خبرگزاريها، روزنامه ها و سايت های خبری متفاوت داخل کشور و برخی منابع خارج از ايران است. با توجه به سانسور خبری حاکم بر منابع داخل کشور و عدم انتشار و يا انتشار ناقص خبرهای مربوط به اعدام شده گان و محکومين به اعدام؛ اين گزارش منعکس کننده بخشی از موارد اعدام در ايران است.
گزارش موجود حاوی دو ليست "اعدام شده گان" و " منتظرين اجرای حکم اعدام" به شرح زير است:اعدام شده گان (ليست شماره 1):بنا بر اين ليست؛• مجموعاً حکم اعدام 265 نفر در فاصله زمانی یاد شده به اجرا در آمده است. که نسبت به سال قبل 140 درصد افزايش را نشان ميدهد. • 3 نفر از آنها زن هستند.• 34 نفر زندانی سياسی بوده اند. که تعداد آنها حدود شش برابر سال قبل است. • اعدام در ملاء عام نسبت به سال گذشته بيش از دو برابر افزايش داشته است که به 100 مورد بالغ می گردد.• يک نفر از محکومين به اعدام در ملاء عام سنگسار شده است. • از 77نفر از اعداميان که سنشان در اين گزارش آمده است؛ 47 نفر آنها تا 30 سال سن و 30 نفر آنها از 30 سال به بالا هستند. بالاترين سن فرد اعدام شده 65 سال است. • اطلاعات در باره هويت 57 نفر از آنها بطور ناقص بدست آمده است.منتظرين اجرای حکم اعدام (ليست شماره 2):بنا بر اين ليست؛• 218 نفر منتظر اجرای حکم اعدام هستند، که حکم اعدامشان در فاصله زمانی اين گزارش صادر شده است. ضمناً طبق اطلاعات بدست آمده، حکم اعدام 39 نفر ديگر - که از سالهای پيش حکم اعدام دريافت کرده بودند - مجدداً به تاييد ديوان عالی کشور رسيده است. قابل ذکر است که اسامی اين افراد در اين ليست موجود نيستند. • نسبت تعداد صدور احکام اعدام در مقايسه با سال قبل 60 درصد افزايش داشته است.• 11 نفر به سنگسار محکوم شده اند . • 26 نفر از آنها زن هستند.• 5 نفر زندانی سياسی اند.• از ميان 98 نفر که در مورد سنشان اطلاعاتی موجود بوده است؛ 4 نفر زير 18 سال سن، 63 نفر بين 18 تا 30 سال و 31 نفر بالاتر از 30 سال سن دارند. لازم به ذکر است که 7 نفر هنگام ارتکاب جرم زير 18 سال سن داشته اند. • اطلاعات در باره هويت 76 نفر از آنها بطور ناقص بدست آمده است. برای بازديد از گزارش کامل آدرس زير را کليک کنيد:http://www.komitedefa.org/text/Ga07.pdf
ihrnena@gmail.com1386/07/18 10/10/2007"فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای شمالی"
انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا : FaalanHRC@yahoo.casiterahaei@yahoo.com : انجمن مدافعین حقوق بشرو دمکراسی در ایران – فرانسه اتحادیه برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا : updi@libero.it اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا : adhri1@yahoo.cominfo@bashariyat.de :کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – آلمان shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان :HRIRNL@gmail.com : کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند info@komitedefa.org : کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد defendhriran_ca@yahoo.com :کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکاkomitenoran@yahoo.noکمیته نوران ( کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ) : yebarak@yahoo.ca : سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کاناداkupg_iran@yahoo.de : کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین mnrecht@hotmail.com فعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس: فعالان دفاع از حقوق بشر : Irantestimonyinfo@irantestimony.com
گزارشاتي از روز جهاني کودک در تهران به حزب کمونيست کارگري ايران
مراسم روز جهاني کودک در پارک لاله
امروز ساعت ٤ عصر به دعوت جمعيت تلاش براي جهان شايسته کودکان در پارک لاله برگزار شده است. اين مراسم تا ساعت ٦ است. امروز در تمام دنيا مراسم روز جهاني کودک را جشن ميگيرند. روز جهاني امسال را روز مبارزه براي جهاني شايسته کودکان و عاري از خشونت اعلام کرده اند و ما نيز براي همين امروز جمع شده ايم و اين روز را گرامي ميداريم. هنوز مراسم شروع نشده است و فعلا جمعيتي نزديک ٣٠٠ نفري جمع شده اند و ميدانيم که جمعيتي در راه است . اميدواري ما اينست که روزي باشد که آموزش٬ بهداشت براي همه کودکان رايگان باشد. و دنيايي عاري از جنگ و خشونت داشته باشيم. ما ميگوييم هيچگونه تبعيضي بر اساس مدهب٬ نژاد٬ قوميت نبايد باشد و همه کودکان بايد برابر باشند. ما ميگوييم بايد کودکان مهاجر نيز حق تحصيل و يک زندگي انساني را داشته باشند. در برنامه امروز ما بخشي را براي کودکان تدارک ديده ايم که سرود و اجراي نمايش است. و بخشي را براي توجه افکار عمومي به اين روز و حقوق کودکان که جهاني است.
ما براي اين روز قطعنامه اي تهيه ديده ايم که حتما بعدا آنرا خواهيد ديد. اما خطوط کلي آن اينست که اولا تبعيض جنسي ٬ قومي و مدهبي نبايد باشد. سايه جنگ بايد روي سر جامعه و کودکان نباشد. شرايط تحصيل و آرامش براي کودکان مهاجر فراهم شود. و کودکان مهاجر مورد حمايت جهاني قرار گيرند. کار کودکان بايد ممنوع شود. کودکان از سن بسيار پايين به کار ميروند و جسم و روحشان آسيب مي بيند. بايد خانواده اين کودکان زير پوشش تامين اجتماعي باشند. زيرا وقتي بيکاري هست. وقتي خانواده در فقر است٬ کودکان آنها ناگزير به بازار کار راهي ميشوند و آسيب هاي جبران ناپذيري مي بينند. اميدواريم که روزي اين ها همه به قوانيني در حمايت از کودکان تبديل شود. در عين حال ما اعلام ميکنيم که اعدام کودکان و اساسا اعدام بايد ممنوع شود.
صحبت يک کودک کار و خيابان
اسم من رامين است. يازده سال دارم. کار ميکنم. همه خودم و هم برادرم. ما وزنه ميگذاريم و آدمها را وزن ميکنيم. هر کسي را که وزن ميکنيم ٥٠ تومان ميگيريم. روزي دو ساعت هم درس ميخوانيم. به کمک دوستان تلاش براي جهان شايسته. اميدواريم وقتي شود که ديگر مجبور نباشيم کار کنيم. زندگي خوبي داشته باشيم . و همه بچه ها زندگي اي شاد داشته باشند.
مراسم روز جهاني کودک در ميدان فرمانداري در شهر ري
مراسم روز جهاني کودک در ميدان فرمانداري شهر ري از سوي جمعيت دفاع از حقوق از کودکان کار و خيابان در ساعت ٤ امروز برگزار شد. اين مراسم تا ساعت ٦ ادامه دارد. الان ساعت ٤ عصر است و هنوز مراسم شروع نشده است. حدود ٣٠٠ نفري به محل آمده اند. از کودکان کار و خيابان و خانواده هايشان و فعالين اين عرصه. اما هنوز جمعيت در حال آمدن به محل است. در محل پلاکاردهايي نصب شده است که مضمون آنها اساسا در رابطه با گراميداشت اين روز ٬ منع کار کودکان٬ آموزش رايگان براي همه کودکان و جهاني شايسه براي کودکان است. در گزارش بعدي گزارش کامل را به اطلاعتان خواهيم رساند.
روزنه
گزارش مراسم مردمی جشن بزرگ بادکنکها
روز جهانی کودک را امسال در حالی برگزار کردیم که فضای جامعه را بر تمام فعالیتهای اجتماعی تنگ تر کرده و در صدد برچیدن تمام صداهایی هستند که در اعتراض به بی حقوقی ها و استثمارگریهای روزافزون بر می آیند. ما در این روز نیز باز هم بنابر رسالت مان در جهت تلاش برای از بین بردن این همه بی حقوقی٬ محکمتر و راسخ تر از گذشته پا به میدان گذاشتیم و جامعه را به تلاشی دیگر برای تغییر این دنیای وارونه فراخواندیم
اتفاقی که در این روز افتاد٬ تمام برنامه ریزیهایی را که قصد خاموش کردن صدای مردم را داشت نقش بر آب کرد و بار دیگر ثابت کرد همبستگی و آگاهی مردم به حد اعلای خود رسیده و هیچ گاه حرکتهایشان در راستای تحقق جهانی بهتر و انسانی تر کند نخواهد شد
این بار جامعه با وجدانی بیدارتر و معترض تر و با خواستی مصممتر به فراخوان ما پاسخ گفت و ما شاهد گامهای محکم مردم بودیم که با خشمی بیشتر بر دنیای کنونی کوفتند و خواستهای جمعیمان را در جهت ایجاد تغییرات بنیادی در دنیا به امضا رساندند
مراسم مردمی جشن بزرگ بادکنکها مصادف با روز جهانی کودک و به همین مناسبت در محل خانه کرد سنندج٬ از ساعت ۳ الی ۷ بعد از ظهر با حضور بالغ بر ۲۰۰۰ نفر از انسانهای حق طلب برگزار شد. گفتنی است به دلیل ازدحام جمعیت و کم بود فضا٬ تعداد زیادی از مراجعه کنندگان امکان حضور در محل مراسم را نیافتند. از همان ابتدای مراسم٬ مردم سرشار از یقیین به تاثیر حضورشان برای تحقق بهتر شدن دنیای کودکان فراخوان قرائت شده کمیته برگزاری را به تائید و تشویق رساندند و مورد خیر مقدم نماینده کمیته برگزاری قرار گرفتند و در ادامه با اجرای چند آیتم موسیقی که توسط گروه موسیقی کودکان موسسه ماهور اجرا شد فضای مراسم شادتر گردید و آقای مسلم شبرنگ از اعضای کانون دنیای شاد برای کودکان به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به بی حقوقیها و ظلم وستمهایی که به کودکان روا می شود٬ در صدد ایراد راهکارهایی برای مقابله با این فجایع بر آمد. در ادامه مراسم آقای طیب ملایی به نیابت از اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار٬ به ایراد سخن پرداخت و اتحادیه کارگری را در جایگاه حمایت از جنبش دفاع از حقوق کودکان معرفی کرد
سراسر محیط اجرای مراسم مملو از پلاکاردها و پارچه نوشته ها از شعارهایی حق طلبانه و انسانی بود و حضور جمع کثیری از فعالین حقوق کودکان و زنان از سنندج٬ مریوان٬ کامیاران٬ کرمانشاه و ایلام و همچنین حضور فعالین کارگری و کارگران کارخانه های نساجی کردستان٬ شاهو٬ پرریس و نیرو رخش و سایر مراکز کارگری به حضور پرشور مردم جلایی صد چندان بخشیده بود
در این مراسم هدایای کثیری از طرف جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان و همچنین تشکل جهانی شایسته برای کودکان که مرکزیت فعالیتشان در تهران است به نشانه حمایت از این حرکت پر شور مردمی در اختیار کانون دنیای شاد برای کودکان قرار گرفته بود که به کودکان حاضر در مراسم اهدا گردید
در پایان نیز قطعنامه کمیته برگزاری که به صورت طومار در امده بود توسط تعداد زیادی از مردم امضا و به تایید رسید
« قطعنامه روز جهانی کودک»
«سنندج – 16 مهر ماه 1386»
8 اکتبر، روز جهانی کودک را در حالی برگزار می کنیم که وجدان های عمومی جهانی بیش از پیش به ضرورت حمایت همه جانبه از حقوق کودکان و لزوم ایجاد یک زندگی شاد و مرفه برای کودکان پی برده و حرکتهای جهانی در این راستا نیز آهنگ سریعتری به خود گرفته اند
ما برای دنیایی دیگر تلاش می کنیم، دنیای عاری از فقر و نابرابری، دنیای احترام به حقوق انسانی کودکان، دنیای که در آن کودکان مجبور به کار نباشند، دنیای شادی و رفاه و امنیت و آزادی برای کودکان و برای همه انسانها و این حکم بشریت آزادیخواه و انسان دوست و سازش ناپذیر است که در صدد پایان دادن به این فجایع و تغییر این دنیای وارونه برآمده و در همه عرصه ها، علیه مصائب رو به ازدیاد، علیه استثمار، بردگی، تبعیض، جنگ، سلطه بی حقوقی و.. پا به میدان گذاشته و با وجود ضربه هایی که متحمل گردیده، در ایجاد تشکل و صفوف اعتراضی، مصرانه بر خواسته هایش پا فشاری می نماید
فعالین و مدافعان حقوق کودک متشکل در کمیته برگزاری روز جهانی کودک در سنندج، بنا بر رسالت خویش در راستای جلب توجه افکار عمومی و ارائه راهکارهایی برای ایجاد شرایطی جهت بهتر زیستن کودکان، بندهای زیر را به عنوان حداقل خواسته های خویش اعلام می نماید
1- اجرای فوری و دقیق پیمان نامه جهانی حقوق کودک و دیگر مصوبات بین المللی برای حمایت از حقوق کودک، باید جزو اولین اقدامات دولتها قرار گیرد
2- اجرای عملی آموزش اجباری و رایگان کودکان و تامین امکانات آن توسط دولتها
3- با توجه به اعلام روز دهم اکتبر به عنوان روز جهانی علیه اعدام، سازمان ملل متحد و برخی نهادهای بین المللی، در صدد تصویب قوانینی برای لغو حکم اعدام می باشند. ما نیز با حمایت از این جنبش بین المللی خواستار لغو و ممنوعیت کلیه اشکال اعدام می باشیم
4- ممنوعیت هر گونه تبعیض بر اساس جنسیت، سن، نژاد، رنگ پوست، زبان، مذهب، قومیت و یا هر یک از بردارهایی که مربوط به موقعیت والدین کودک باشد
5- حق کودکان در برخورداری از بالاترین استانداردهای بهداشت و دسترسی یکسان تمام کودکان اعم از دختر و پسر از هر خانواده و طبقه ای به بهداشت و مراکز بهداشتی به صورت رایگان
6- تامین مسکن با استانداردهای بالای زندگی که برای رشد و تکامل ذهنی، جسمانی، احساسی و روحی کودک لازم است
7- تحت تکلف قرار دادن کودکان بی سرپرست توسط دولت و تامین مسکن و امکانات زندگی و تربیتی با استانداردهای بالای بین المللی
8- مراقبت ویژه زنان باردار و نوزادان از نظر تغذیه و بهداشت بدون در نظر گرفتن شرایط خانوادگی
9- کودکان مهاجر به ویژه مهاجرین جنگی، جدا از ملیت، نژاد، مذهب و... بخصوص کودکان افغانی و عراقی در ایران، بایستی از تمامی امکانات رایج در کشور بدون هیچ قید و شرطی برخوردار گردند
10- ممنوعیت و اعلام جرم علیه تمامی اشکال شکنجه و آزار کودکان به هر شکل و بهانه ( تنبیه، تربیت، سوء استفاده های مختلف و... ) توسط هر شخص و ارائه راهکارهای حقوقی و اجتماعی جهت مقابله با آن
11- ممنوعیت هر گونه مراسم فرهنگی، آداب و رسوم و سنتهایی که برای کودکان ناسالم است از جمله ختنه دختران
12- تامین یک زندگی شایسته انسانی برای کودکان معلول توسط دولتها
13- ما خواهان ممنوعیت تمامی اشکال کار کودکان می باشیم
14- دعا کودک 17 ساله ای که بنا به سنتهای عصر حجری توسط اقوام، در کردستان عراق سنگسار شد، نمونه ای از حاکمیت عقب افتاده ترین افکار و سنتهای ضد انسانی در دنیا است. برای پایان دادن به این گونه جنایات، ما خواهان لغو و ممنوعیت تمام شیوه های سنگسار در دنیا می باشیم
15- دنیای کودکان، دنیای بازی و شادی است نه جنگ و خونریزی، ما خواستار لغو و پایان دادن به جنگ و خشونت در دنیا هستیم
کمیته برگزاری مراسم روز جهانی کودک در سنندج
دوشنبه 16/7/1386

مراسم روز جهاني كودك در پيرانشهر
سال 1386
امروز16مهرماه86مراسم روز جهاني كودك از ساعت 9صبح شروع شد وكودكان مهدكودكهاي افق –آذين وكيميا وكانون پرورش فكري كودكان توسط ميني بوسهايي به ميدان استقلال هدايت شدند همه كودكان لباسهاي رنگي به تن كرده بودند وسروصورت آنان با اشكال زيبايي مثل زنبور ومورچه وگربه وموش و... نقاشي شده بود وشكلهاي صورتشان بر اشتياق وشور وشوق آنها افزوده بود. بالغ بر دويست نفر درميدان استقلال همراه با كودكان جمع شده بودند تا اين روز را هرچه باشكوهتر جشن بگيرند. پلاكاردهائي را كه كودكان همراه داشتند بدين مضمون بود: "رسيدگي به وضعيت كودكان خياباني فوري فوري ، صلح آري –جنگ نه، كودكان مقدمند و...) در جلوي صف راهپيمايي پارچه اي را كه روي آن *كودكان مقدمند* نوشته شده بود به زيبايي هرچه بيشتر اين مراسم افزوده بود. پلاكاردهاي زيادي هم با اين عنوان وعنوانهاي مختلف در دست كودكان بود. راهپيمايي از ميدان استقلال شروع شد وبه ميدان آزادي شرقي تا پارك خيام (محل اجراي مراسم)ادامه داشت درطول مسير راهپيمائي كودكان مرتب شعارها يي را تكرار مي كردند كه آن هم بدين مضمون بود "آهاي آهاي خبرهاست روز جهاني ماست، ما كودكان خوشحاليم به روز خود مي باليم اين شعارها كه به كرات تكرارميشد براي همه شرکت کنندگان هيجان انگيز بود. كودكان مرتب اين شعاررا تكرار ميكردند "يك شكوفه ،هديه به دوستان ما"،"صلح چقدرقشنگه زندگي رنگارنگه"،"بچه ها دوست ندارن جايي باشن كه جنگه، تو دنياي بچه ها تفنگها بي فشنگه"
بعد از رسيدن به محل اجراي مراسم، برنامه هاي زيبا ومتنوعي توسط خود كودكان اجرا شد .فضا كاملاً كودكانه وعاري از هر نوع دخالت بزرگان بود. مراسم عبارت بوداز: بازي شاد كودكان واجراي سرود وشعر وقرائت قطعنامه اي كه زيبائي مراسم را دوچندان كردبه شورو شوق حاضرين افزوده بود . متن قطعنامه در ذيل نوشته شده است. سپس برنامه با نقاشي وكاردستي كودكان وجشن بادبادكها وصندوق آرزوها ادامه يافت. برنامه با پذيرايي از كودكان وموسيقيهاي كودكانه همراه بود .
قطعنامه روز جهاني كودك پيرانشهر
جهان بنا گوشمان، جهاني كه ما درآن مي زييم، جهاني آكنده از نامهرباني وبرسميت نشناختن حقوق انساني واجتماعي انسان است .جهاني وارونه كه درآن هيچ چيز سرجاي خود نيست وحقوق اساسي بشر ومنزلت وارزش انسان درپيوند با معيارهاي امروز جامعه بشري نيست. آري شالوده اين جهان كه ميبايست بنيانش برآزادي وعدالت وصلح جهاني وبه رسميت شناختن منزلت ذاتي وحقوق مساوي وغيرقابل انكارهمه اعضاي بشري باشد، بشدت لرزان است و قطعاً دراين بين بيشترين عارضه متوجه آسيب پذيرترين قشر جامعه يعني كودك مي گردد. كودكي كه امروز نه خانواده ،نه جامعه آن رسالت تاريخي خود را براي پرورش اصولي علمي وانساني وي به انجام نرسانيده ودر بيشترجوامع بشري از بي حقوقي كامل وعذاب جسمي ورواني بشدت دررنج است. امن ترين پناهگاهها براي او تبديل به ميدان هجوم وتعرض به جسم وجان وشخصيت ومنزلت اجتماعي وانساني وي گرديده است. كودكي كه حتي قادر به اعلام موجوديت وقدعلم كردن دربرابرهمه اين ناملايمات نيست. ما آمده ايم جهت احقاق حقوق ذاتي وانساني اين سرمايه هاي جامعه بشري دربرابر همه اين تعارضات ونامهربانيها سينه سپركنيم. وبه موج توفاني جنبش دفاع از حقوق اين قشرآسيب پذيرجامعه بپيونديم. باشد كه جهاني كودكانه وانساني براي کودکانمان داشته باشيم. هيئت اجرائي گراميداشت روز جهاني كودك مواردذيل را درجهت برسميت شناختن حقوق كودك وبرداشتن گامي عملي واساسي براي آن خطاب به همه آحاد جامعه بشري خصوصاً خانوادها، دولت ونهادهاي علاقمند ومرتبط با مسايل كودكان عنوان ميدارد:
1-حقوق كودك جهانشمول است وبرهرملاحظه ومنفعت ملي ،نژادي ،اقتصادي سياسي وايدئولوژيك ارجح است .
2-كودكان بايد از همه حقوق ومزاياي اجتماعي برخوردارباشند كه درجامعه برسميت شناخته شده ويا موجوداست.
3-آزادي كودكان درابراز عقيده واحساسات و ارزشگذاري به عقايد وافكارآنان
4-رعايت حقوق هر كودك براي معاشرت و زندگي اجتماعي وممنوعيت هرنوع جدا سازي ومحروم كردن كودكان از محيط اجتماعي ومعاشرت با ديگر كودكان
5-ممنوعيت كارحرفه اي براي كودكان زير16سال وپيگيري قاطع وسريع كودكان كار وكودكان خياباني وپيشگيري از تراژديها وفجايع جبران ناپذير
6-ممنوعيت هرنوع آزارجسمي وروحي كودكان درخانواده ،مدارس وموسسات آموزشي ودرسطح جامعه به طوركل
7-ممنوعيت هرنوع برخورد تحقيرآميز، مردسالارانه و پدرسالارانه با كودكان دختردرخانواده ونهادها ومؤسسات اجتماعي
8-تأمين يك زندگي شايسته انساني براي كودكان داراي نقص بدني ويا عقلي وفراهم كردن امكانات وتسهيلات لازم براي شركت فعال آنان درزندگي اجتماعي جدا از وضعيت خانوادگي شان
9-مبارزه با اعتياد كودكان، حمايت كودكان درترك اعتياد ومقابله قاطع با عاملين توليد قاچاق وفروش مواد مخدردربين كودكان
10-داشتن تفريح، بازي، آسايش واستراحت وبرخورداري از امكانات مناسب جهت انجام فعاليت هاي فرهنگي ،هنري وورزشي حق مسلم هركودك مي باشد.
11-تأمين بهداشت وسلامتي كودك دربالاترين سطح ممكن وارائه خدمات بهداشتي ودرماني رايگان
12-تأمين مسكن مناسب براي همه وبالاخص براي خانواده هايي كه كودك دارند.
13تأمين آموزش وپرورش رايگان براي همه كودكان واجباري نمودن تحصيل تا مقطع ديپلم
14-برخورداري از تغذيه مناسب، مكفي ومقوي ودراختيارقراردادن غذاي مجاني درمدارس ومهدكودكها
15-تأمين رفاه وسعادت هركودك مستقل از وضعيت خانوادگي ،با جامعه است ودولت موظف است استاندارد واحدي از رفاه وامكانات رشد مادي ومعنوي كودكان ونوجوانان رادربالاترين سطح ممكن تضمين كند
16-جنبش دفاع ازحقوق كودك هرگونه جنگ افروزي وعمليات نظامي را نه تنها درمنطقه بلكه دركل جامعه بشري مخل امنيت وآسايش عمومي خصوصاً كودكان دانسته ودرمقابل آن قدعلم كرده واعلام موجوديت مي كند.
به اميد تحقق آرمانهاي زيباي انساني
مدافعين حقوق کودک در شهر پيرانشهر
بازتکثير: کميته کردستان حزب کمونيست کارگري ايران
16 مهر 1386- 8 اکتبر 2007

روزنه
برگزاري روز جهاني كودك در كامياران
امروز ۱۶ مهر روز جهاني كودك همراه با تمام مردم دنيا شهر كامياران نيز شاهد برگزاري مراسم روز جهاني كودك بود اين مراسم توسط جامعه حمايت از كودكان و اداره بهزيستي شهرستان كامياران و جمعي از فعالان كودكان برگزار گرديد. مراسم رأس ساعت ۹:۳۰ صبح در چهار راه اصلي كامياران با در دست داشتن پلاكاردها و تراكت‌هاي كه خواسته‌ها و مطالبات واقعي كودكان را بيان مي‌كرد و با راهپيمايي كودكان و همراهي مردم به طرف پارك شاهد كامياران شروع شد. پس از راهپيمايي و مستقر شدن در پارك شاهد كامياران شاهد شور و شعف و استقبال كودكان و مردم از اين مراسم بوديم و در ادامه برنامه شعر و قطعنامه‌اي به مناسبت اين روز قراعت شد و در آخر نيز از كودكان پذيرايي به عمل آمد و با كف زدني ممتد اين مراسم در ساعت ۱۱ پايان پذيرفت
روزنه
پيام به برگزار كنندگان و فعالين مراسمهاى روز جهانى كودك در شهرهاى ايران
دوستان و هم سنگران!
برگزارى باشكوه روز جهانى كودك را به شما تبريك و خسته نباشيد مى گوئيم. شما در دل اين دنياى سياه، در دل نظامى كه كودكان جزو اولين قربانيان اش هستند، سينه سپر كرديد و پرچم زندگى انسانى و شاد كودك را برافراشتيد. اهداف شما، شعارها و خواستهاى انسانى و زيباى شما حرف دل صدها ميليون انسان شرافتمند و بشردوست در سراسر دنياست، تاثيرات اين فعاليتها و اين اهداف تا نسلها تداوم خواهد يافت چرا كه اهدافتان با انسانيت گره خورده است. شما پيشقراولان حقوق جهانشمول كودك در سراسر جهانيد، اين نه يك تعارف بلكه واقعيتى است آشكار.
نظام وارونه و ضد انسانى سرمايه دارى مسبب اين همه مشقات براى كودكان است بايد اين نظام را بر قاعده اش استوار نمود، فعاليتهاى شما و همه ما در خدمت بنا نهادن جهانى نوين، انسانى و كودك دوست استوار است. دنيايى كه در آن كودكان مقدمند بر هر مصلحت سياسى، اجتماعى، مذهبى و قومى.
ساختن اين دنيا رويا نيست، ايده هايى زيبا فقط در كلام نيست، چرا كه اين روياها در كوچه و خيابانهاى شهرهاى ايران در حال ساختن آن دنيايست كه شايسته كودكمان است و شما در پيشا پيش اين صف معماران دنيايى بهتر براى كودكان هستيد.
با آرزوى مراسمهاى باز هم باشكوه تر و گسترده تر. دستتان را به گرمى ميفشاريم و در آغوشتان ميگيريم.
نهاد كودكان مقدمند
١٦ مهر ١٣٨٦، ٨ اكتبر ٢٠٠٧



برای مقابله با فیلترینگ جمهوری اسلامی، اخبار و اتفاقات ایران و
جهان را، ما به شما منتقل می کنیم

مرکز پخش خبری سازمان جوانان کمونیست
Communist youth organization(sjk)
آدرس سایت سازمان جوانان کمونیست
http://www.cyoiran.com/
http://sjk-news.blogspot.com
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist
http://groups.yahoo.com/group/javanankomonist/join
http://daneshgah-16azar.blogspot.com
communist.youth@gmail.com
sjk_news@yahoo.com
fax:004631899613

در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل کسانی را که مایل هستند
برای ما بفرستید تا ما اخبار و رویدادهای مختلف را برای آنان ارسال کنیم

sjk.news@gmail.com

No comments:

new channel تلویزیون کانال جدید

new channel             تلویزیون کانال جدید

counter